Tuesday, November 15, 2016

Resepi Roti Jala Ku Yang Comel Lembut Sampai Malam

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..hehe..hari ni nak share resepi roti jala yang selalu orang tempah dari aku..haa..kemain kau tajuk resepi macam karangan..haha..tapi betul memang lembut sampai malam dan paling penting tak basiii..

tadaaa...belanja gambar dulu..mana tau lepas tengok gambar berkenan nak buat..


Resepi Roti Jala (xtau nak kredit kat saper sbb tak ingat ambil dari mana..minta halal yer)

3 cawan tepung gandum
3 1/2 cawan air (aku guna air tapis coway)
2 1/2 sb minyak masak
1 biji telur
1 s/t garam
pewarna (optional..aku pakai serbuk kunyit jer)

Bahan2 kat atas tu blend jer semua kemudian tapis..dan masukkan dalam acuan roti jala..aku guna botol yang berlubang 2 atau tiga..beli kat kedai Mr.DIY..


Cara2:

Mula2 sekali macam biasa panaskan kuali..pastikan kuali itu non-stick atau bahasa melayunya tidak melekat..hehe..utk tebar roti jala yg pertama tu sapu sedikit minyak di kuali..yg seterusnya xpayah letak dah..ok..paham ke setakat ni? now tebar lah roti ikut kretiviti sendiri..aku suka cara ni..nampak kemas..



ok..bila dah siap tebar..tunggu dalam 10-20saat camtu..atau cuba kalih roti..kalau roti dah boleh kalih..angkat dan pindahkan ke dalam pinggan..pastikan jangan terlalu garing nanti nak lipat dia jadi patah2..**aku suka roti bahagian garing belah atas..dan yang licin belah bawah**..


ok..now lipat lah ikut suka hati..aku suka lipat camni..




bila dah siap lipat susun lah cantik2 dalam bekas..camni haa..hehe..


selamat mencuba!!

No comments: